Język polski (1 godzina lekcyjna) w klasie VII – Justyna Wójcik
Temat: Przyroda w balladach „Świtezianka” i „Lilije” Adama Mickiewicza.
Odpowiedzi na poniższe pytania zapisz do zeszytu, sfotografuj i wyślij na mój adres e-mail: justiiw12345@gmail.com
- Na podstawie ballady „Lilije” Adama Mickiewicza wykonaj zadanie 3 z podręcznika ze strony 262.
- Opisz świat przyrody w „Świteziance”. Wymień kilka elementów natury, przypisz je do zaproponowanych przez siebie kategorii (np. drzewa, kwiaty, elementy związane z wodą itp.). Napisz, jaką funkcję pełnia w utworze (W określeniu funkcji przyrody może Ci pomóc ćwiczenie z punktu 1. ) Wzór: modrzew – drzewo – funkcja: element świata przedstawionego.
- W balladzie „Świtezianka” znajdź fragmenty opisujące jezioro i przeczytaj je uważnie.
- Jak zachowuje się jezioro?
- Jak reaguje na postępowanie strzelca?
Podsumowanie:
Adam Mickiewicz chętnie sięgał do tematów związanych z przyrodą. W jego balladach przyroda przestała być dekoracją czy tłem wydarzeń, a stała się niemal drugim bohaterem, można nawet powiedzieć – współbohaterem. Jest ona traktowana niekiedy jako siła rządząca światem i człowiekiem, która pilnie strzeże swoich tajemnic i sekretów.