Wszyscy wiemy, że doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze odgrywają kluczową rolę w kształceniu biologicznym. Realizacja doświadczeń ma wiele korzyści, a praktyczne działania sprzyjają zrozumieniu i przyswojeniu trudnych koncepcji biologicznych. Obserwowanie procesów na własne oczy sprawia, że stają się one bardziej namacalne i konkretne dla ucznia. Doświadczenia przyrodnicze rozwijają także umiejętności badawcze uczniów. Uczą planowania, przewidywania wyników, analizy danych i wyciągania wniosków, a także cierpliwości, obserwacji i precyzyjności w działaniu. Eksperymenty często prowadzą do niespodziewanych wyników, co zmusza uczniów do refleksji, analizy i poszukiwania przyczyn odchyleń od przewidywań. Daje to także okazję do dyskusji, wymiany myśli i spostrzeżeń z innymi uczniami i uczy krytycznego myślenia. Dlatego na zajęciach pozalekcyjnych klubu ekologa uczniowie wykonywali doświadczenia z wykorzystaniem pomocy otrzymanych w nagrodę na podsumowaniu projektu ,,Mój kawałek świata- dbam o Ziemię ze Związkiem Gmin Dorzecza Wisłoki”.

Na początku zajęć uczniowie dowiedzieli się jaki jest wpływ zmian klimatycznych na morza  i oceany oraz jakie mogą być efekty topnienia lodowców lądowych i morskich. Dwa dni wcześniej nauczyciel przygotował potrzebne do doświadczeń pomoce (kostki lodu, barwnik, miniaturowe modele lodowców, pojemniki, sól, kwasek cytrynowy, wodę , olej). Podczas zajęć uczniowie wykonywali różne doświadczenia z wodą według podanych instrukcji.

1 . Obserwacja – lód szybciej rozpuszcza się w słonej wodzie.

Woda z solą potrzebuje niższej temperatury, by zmienić się w lód . W konsekwencji lód rozpuszcza się szybciej.

2. Obserwacja – w słodkiej wodzie rozpuszczone zabarwione kostki lodu jednolicie zabarwiły wodę i wymieszały się z nią. W wodzie słonej zabarwiona warstwa unosiła się na jej powierzchni.

Słona woda ma większą gęstość od słodkiej, z tego powodu nie wymiesza się z nią.

3. Obserwacja – na modelu morskiego lodowca lód całkowicie się rozpuścił, ale woda nie wylała się ze zbiornika. Poziom wody się nie podniósł.

Lód ma mniejszą gęstość od wody w stanie ciekłym. Kiedy lód się rozpuszcza, nabiera swojej pierwotnej gęstości i staje się mniejszy’’.

4. Obserwacja – na modelu górskiego lodowca lód całkowicie się rozpuścił, a woda spłynęła do zbiornika znajdującego się u stóp wzniesienia. Poziom wody podniósł się.

Topnienie lodowców lądowych, w odróżnieniu od tych morskich, powoduje podnoszenie się poziomu wód.

5. Obserwacja – woda z olejem nie mieszaną się, olejowa warstwa unosi się nad nią. Warstwa ta staje się pułapką dla zwierząt (papierowych w doświadczeniu).

Zanieczyszczenia dostające się do wód, np. ropa naftowa do morza mogą być ogromnym zagrożeniem dla znajdujących się w pobliżu wycieku zwierząt.

Kategorie: Wydarzenia